Monday, February 16, 2009

Ingatlah Seruan Malaikat Ni Tiap Hari Pada Kita

abul laits berkata:Ayahku berkata:
Diriwayatkan dari Rosulullah saw besabda:Tidak tiba suatu hari melainkan turun lima malaikat.. pertama di mekah.kedua di Madinah,ketiga di Baitul Maqdis,keempat di kubur kaum Muslimin dan kelima di pasar kaum Muslimin..

Adapun yang turun di Mekahmaka berseru:Ingatlah! siapa yang meniggalkan kewajipannya kepada ALLAH.maka terlepas dari rahmat ALLAH..

Dan yang turun di Madinah berseru:Ingatlah!siapa yangmeniggalkan sunnaturrosul maka akan terlepas dari syafaatnya..

Adapun yang turun di BaitulMaqdis maka berseru:Ingatlah!siapa yang makan harta haram tidak diterima sumer amalnya..

Dan yang turun di kubur kaum muslimin berseru:Hai! ahli kubur.. apakah yang kamu inginkan dan apakah yang kamu sesalkan??

Jawab ahli kubur:kami menyesalkerna tidak dapat menambah amal.dan atas umur kami dahulu yangkami buang(sia2kn)begitu saja,dan kami selalu iri ati kpd orang2 yg selalu solat berjemaah dan memebaca Al quran,dan membaca selawat Nabi saw dan membaca istighfar sedang kamisudah tidak dpt berbuat sume 2 lagi..

Adapun yang turun di pasar maka berseru:Hai manusia,tenag-tenaglah sebab ALLAH menentukanbalasan hukuman,maka siapa yang takut dengan pembalasan hukuman ALLAH harus segera memeperbaiki dirinya dan bertaubat dari dosa2nya..

Kami mengingatkan kamu tetapi kamu tidak mengingatkannya,dan kami takut kamu pula tidak takut,andaikan tidak ada orang2 yang khusyuk da tidak ada bayi2 yang menyusu,dan binatang yang terpelihara dan orang2 tua yang rukuk(solat)nescaya telah dituangkan(diturunkan) ke atas kamu seksa sekaligus...

0 comments: